Frukt är bra för hjärtat
31. augusti 2011
Den som äter mycket frukt och grönsaker minskar risken att dö av
vissa hjärtsjukdomar, det visar en europeisk studie där ätvanorna
hos 300 000 människor i åtta europeiska länder jämförts mot
dödligheten i hjärtsjukdomar, skriver Vetenskapsradion.
Det visade sig att för varje ytterligare portion frukt och grönt
som en person äter varje dag så minskar chansen att dö med fyra
procent. Det här mönstret såg forskarna upp till cirka åtta
portioner. En portion räknades som till exempel en liten banan, ett
äpple eller en morot.
Samtidigt pekar forskarna bakom studien på att de som äter
mycket frukt och grönt i regel också har andra sunda vanor, som
också kan vara orsaker till att de har lägre dödlighet.
Källa. Netdoktorn